Tekniken för morgondagens värld

I dagens värld som präglas av "kör så länge det håller-mentalitet" med överkonsumtion, växthuseffekt och icke förnyelsebara energikällor så är det intressant att tänka sig morgondagens värld. Hur man löser alla dessa problem. För även om jag på intet sätt förringar nutidens problem så sällar jag mig inte till domedagsprofeterna, jag tror på människan och är övertygad om att vi inte kommer låta vår planet bli, allt för, förstörd. Samtidigt kommer lösningen inte vara att sluta leva som många förespråkar. Så hur kommer lösningarna se ut, hur ser morgondagens samhälle ut?

Jag ser framför mig ett helt självförsörjande samhälle, där det inte sparas något på elektriciteten men alla hus samtidigt är självförsörjande. Inga stora vindkraftparker ute i naturen, utan varje hus står för sin egen energiproduktion. Vindkraft och solkraft på varje tak, värme som tillverkas av kroppsvärme.

Inga bilar finns längre, dessa har blivit utkonkurrerade av Podcars. Små "pods" som färdas uppe i luften på rälsar som byggs längs de gamla bilvägarna. I dessa kan du ta dig var du vill när du vill, på snabbast möjliga vis och dessutom gratis. Ett internt datanätverk hittar den snabbaste och minst trafikerade rutten. Inne i städerna håller de en hastighet på ca 60km/h medan de ute på landsbygden färdas i runt 300km/h. Helt gratis kan du ta dig till Sundsvall på en timme när du vill. Trafikolyckar finns inte, systemet vet var alla andra pods är, du färdas uppe i luften och kan därför inte köra på någon fotgängare och rattfylleri existerar inte, det är ju ingen som kör. Medan du färdas kan du ägna dig åt vad du vill, TV-tittande, surfande osv.
Allt drivs av el från förnyelsebara källor.

Överkonsumtionen har börjat stävas genom b.la. att streamingtekniken tagit över. Ingen har längre varsin dator, istället finns några få databaser varifrån du streamar till en skärm. Bärbara skärmar kommer vara allmän ägodel, och standard i skolor och affärsliv. Knappt något papper kommer därför behöva tillverkas, man använder skärmarna, padsen, till allt man förut hade papper till. Regnskogarna räddas.

Låter det futuristiskt? All denna teknik finns redan idag. Med tiden lär den få allt större utrymme. Ett samhälle som det här vill jag se om senast 30 år.

Kommentarer
Postat av: Nils Hultin

Jag gillart. Skulle för övrigt på badet i Sveg idag där vi senast diskuterade Podcars men det var stängt!

2010-02-08 @ 15:39:10
URL: http://tankaefter.wordpress.com
Postat av: Anton

Aj, synd. Sjukt nice bad det där.



Men podcartekniken är ju amazing! Ska nog ta och motionera nått om dem.

2010-02-08 @ 23:32:02
Postat av: linnea

antoooon!

Nu kan vi bli bloggvänner. jag föll också dit.

vad jag kommer blogga om vet jag inte.

men!

http://linneaswedenmark.wordpress.com/

2010-02-15 @ 18:27:24
Postat av: Anton

Nice! Har länkat till dig nu, lovar att följa! ;)

2010-02-16 @ 14:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0