Första försmaken av valrörelsen

Valrörelsen har nu kommit igång på riktigt och vi har inom loppet av fyra dagar haft valårets två första dueller mellan Sahlin och Reinfeldt. Dessa två debatter har varit oerhört intressanta av den anledningen att vi i dessa har fått en hint av de två blockens strategier inför valet.

Jag ska vara helt ärlig och medge att jag aldrig riktigt varit något fan av Sahlin, att jag tvivlat på partiets pr-förmåga och att jag samtidigt haft stor respekt för borgarnas dito och Reinfeldts debattskicklighet.

I dessa två debatter har jag dock blivit riktigt lugnad. Medan Reinfeldt varit överraskande tam och desperat har Sahlin utstrålat lugn och självförtroende och aldrig stått svarslös, hon har också blandat ideologi och sakfrågor på ett väldigt bra sätt. Reinfeldt har däremot, nästan desperat och utan större framgång i princip satsat allt på  sin "jag-är-en-kompetent-och-stark-statsman"-image och på att samtidigt försöka få de rödgröna att verka inkompetenta genom att anklaga dem för att sakna politik och föra en "bidragslinje" (att en politiker på den nivån för debatt på ett sådant sätt är löjeväckande, spelar han bara dum eller är han det?). Sahlin har kunnat ge svar på tal varje gång och har gjort det på ett skarpt och skickligt sätt.

Jag hade väntat mig mycket mer av Reinfeldt och den borgerliga pr-maskinen, samtidigt har Sahlin varit överraskande vass. Fortsätter valrörelsen på det här viset ser jag fram emot en riktigt rolig valrörelse.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Bra inlägg, personlig vinkel. Men vi behöver prata om taggning, länkning och pingning... :-)

2010-01-30 @ 00:42:32
URL: http://stefanskonspirationer.blogspot.com
Postat av: Anton

Hehe, ja jag borde ha varit med på studiecirkeln, men det blev aldrig av. Ska dock ta och förbättra min blogg längre fram.

2010-01-30 @ 11:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0