Fildelningsdebatt från helvetet

Fildelning är idag en av de hetaste frågorna i vårt avlånga land. Känslorna är heta och de flesta har en åsikt. Min egen är att illegal fildelning är totalt omöjlig i vår kapitalistiska värld, därför är det helt naturligt att t.ex. Pirate bay ställs inför rätta. När jag säger det tar i princip alla för självklart att jag även älskar Ipred, att jag inte kan något om modern teknik och utveckling och att giriga skivbolagsdirektörer är det bästa jag vet. Detta är vad som är felet på hela debatten, det finns bara två hållningar, två hållningar som dessutom är helt åt helvete och aldrig kommer fungera. Att totalt legalisera all form av fildelning vore samma sak som att helt och hållet avskaffa privat äganderätt av digitala varor. Musik, film, tv-spel, allt som kan lagras digitalt. Därmed skulle även marknadsekonomin avskaffas i alla dessa branscher. Är det någon som tror att ett litet obetydligt land skulle överleva ett sådant beslut i vår kapitalistiska värld? Att släppa något i Sverige vore samma sak som att slänga sin produkt i ett svart hål. Hela den globala marknaden skulle kollektivt mörda vårt lilla land med en trubbig yxa. Våldsamt och skoningslöst. "Men redan idag kan man ju få tag på allt detta gratis" svarar de flesta. Jo, så är det, men det är inte lagligt även om alla gör det, och detta gör en ofantlig skillnad. Idag bekämpas det i alla fall, det är inte tillåtet. Den privata äganderätten finns kvar, företags produkter blir inte allmän ägodel, de har rätt till ersättning.
Samtidigt är ju fildeningstekniken underbar och här för att stanna, det håller jag med om till 100%. Den förutsätter dock inte att allt ska vara gratis och att rätten till privat ägande avskaffas. Lagliga alternativ såsom Spotify och Voddler måste komma. Att man prenumererar på en fildelningstjänst möjligtvis. Du betalar 200kr i månaden och får ladda ned vad du vill. Detta är det enda alternativet.

Så nej, att man inte anser att rätten till privat ägande och marknadsekonomin helt ska avskaffas betyder inte att man stöder odemokratiska fascistlagar som Ipred, det betyder inte att man stödjer föråldrade och korrupta skivbolag och det betyder inte att man hatar fildelningstekniken.

Ett litet land som Sverige skulle förvandlas till ett u-land om vi på egen hand försökte avskaffa marknadsekonomin, men samtidigt är fildeningstekniken framtiden. Så varför finns bara dessa två perspektiv, båda omöjliga, representerade i debatten?

Kommentarer
Postat av: Victor

Jag håller med om det mesta! väldigt polariserad debatt

2010-01-12 @ 14:45:47
URL: http://victorsvedberg.se
Postat av: Anton

Precis, och jag kan inte förstå varför i och med att inget av alternativen ens är möjligt.

Troligtvis är det så att framförallt då Aftonbladet som vanligt tar den populistiska hållningen som då är att det är en medborgerlig rättighet med gratis film och musik, medan marknadskrafterna är den enda motparten och de vill tillbaka till the good old times.

Det krävs helt enkelt en nykter, neutral part.

2010-01-12 @ 17:49:15
Postat av: G. Örd

Jag tycker man ska få ladda ner och ladda upp exakt vad som helst, utan att man då begår ett lagbrott.

Förstår hur du menar med att det är i princip att göra det lagligt att sno, och att man ändå måste ha en marknadsekonomi på denna bransch, men man ser ju varje dag i tidningarna hur det verkar vända i försäljningssiffrorna. Antal sålda filmer verkar ju på väg upp rejält, om jag sett rätt? Biobesökarna blir bara fler och fler.

Jag tror det går ihop; laddar man ner mycket börjar man efter ett tag sakna de "riktga" upplevelserna, och man köper då en film eller går på bio. Jag laddar ner många filmer men fan, inget slår bio :) (Senast Avatar i 3D i Umeå)



Men visst måste man ha pengar som byts för att ekonomin ska flyta på, bra exempel här är väl Spotify Premium och Voddler.

Har du köpt det då? Laddar inte du ner olagligt?



Sen är ju ipred-lagen rättsosäkerhet definerat. Det behöver vi inte ens gå in på.



Men nej, tekniken är här för folkets revansch mot kapitalistsystemet :)



Artister och filmskapare får leta efter nya sätt att tjäna sina pengar. Satsa mer på en mer påkostad liveshow, merchandise o.s.v

2010-01-19 @ 12:17:36
URL: http://gordagrubblar.blogg.se/
Postat av: Anton

Saken är ju den att om man avskaffar rätten till privat ägande i alla branscher vars produkter kan lagras digitalt, vilket definitivt skulle vara resultatet av en legalisering av illegal fildelning, så kommer man inte kunna betala för produkten ens om man vill, det är ju ingen som äger den!

Skillnaden mellan idag när många laddar ned men det ändå är någon som äger produkten och ett system där det är fullt lagligt att ta vad man man vill ha är enorm, även om det bara är en sketen paragraf som skiljer dem åt.



Och missuppfatta mig inte, detta är inget principiellt ställningstagande jag har gjort, utan endast en, tyvärr, realistisk syn på verkligheten.



Och vad än du och många andra vill påstå och kanske hoppas så är illegal fildelning inte på nått vis "folkets revansch mot kapitalismen" utan endast att folket tycker att det är jävligt praktiskt med gratis film och musik. Sen har många försökt klä det hela i någon form av fin slöja.

Om folket på något vis ville ta revansch på kapitalismen, varför ser man inte det på andra håll isåfall? Varför tar folket bara revansch när det gäller att få free stuff? Nejdu Görda, även om ingen mer än mig verkligen skulle vilja se en folklig kamp mot kapitalismen så är detta inget sånt. ;)



Jag fildelar också illegalt en del, det ska jag villigt erkänna, främst då film. Men som sagt, detta är inget principiellt ställningstagande från min sida, jag skulle väl aldrig ställa mig på kapitalets sida bara för att, utan det är helt enkelt så att så vitt jag kan se så ser verkligheten ut såhär. Tyvärr.

Förövrigt har jag faktiskt Spotify premium. ;) Premium är dock ingen nödvändighet, även Spotify free är ju helt lagligt, musiken betalas ju med reklam.



Och som sagt, att man anser att en legalisering av illegal fildelning är omöjlig betyder inte att man stöttar skitlagar som Ipred, inte heller att man stöder giriga skivbolar och absolut inte att man har något emot fildelningsteknologin.

2010-01-19 @ 15:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0