Straff och människovärde

Det bästa sättet att känna av mentaliteten i ett samhälle är synen på brott och straff. Sedan 70-talet har straffen blivit allt strängare, har t.ex. för mig att längden på fängelsestraffen ökat med 30%, även fast kriminaliteten ligger kvar på ungefär samma nivå. Straffen blir alltså allt strängare även fast det inte berättigats i form av högre kriminalitet. Vad har man då vunnit?

Nästan varje dag ser man i tidningarna rubriker i form av "[avskyvärt brott] - fick bara 5 år" med det underliggande budskapet att det kräket skulle ha låsts in i minst ett par decenium till. Ja visst kan det vara tillfredställande att se människor som begått vidriga brott tyna bort i en fängelsehåla, men ska inte syftet med brottsbekämpning vara att... tja, bekämpa brott? Om brotten inte ökat trots att straffen ökat med 30%, tyder inte det på att nått är oerhört fel? Är bestraffning ett självuppfyllande ändamål?

Vem tror att någon blir en bättre människa av att vara isolerad tillsammans med grova kriminella i 10 år bara för att vara utstött och föraktad när man kommer ut? Det som ska göras är ju såklart att återanpassa kriminella till samhället. Rehabilitera dem så att de inte utgör en fara när de kommer ut.
En av mina mest extrema åsikter är den att jag egentligen är emot hela konceptet med fängelser. Visst, många måste hållas borta från samhället under en tid, men de borde hållas på rehabiliteringscentran till de är redo att komma tillbaka till samhället. "Men man måste ju avskräcka folk från att begå brott" invänder säkert de flesta. Nej det måste man inte, det är i princip ett vetenskapligt faktum att avskräckning fungerar dåligt som brottsbekämpningsmetod. Att människor begår brott beror i nästan alla fall på andra faktorer som man bäst bekämpar med en bra socialpolitik och ett välfungerande samhälle.

Hela den här debatten kokar ned till en grundläggande debatt om människovärde. Tror man att människan i grunden är god ska man heller inte tro på avskräckning som brottsbekämpningsmetod utan se orsakerna till kriminaliteten och åtgärda dem. Tror man att istället att kriminalitet beror på att många människor i grunden är ganska ruttna är det rätt naturligt att man är för avskräckning och att hålla människor inlåsta. Denna syn på människovärde går ju sedan igenom allt i ett samhälle.
Just därför är allmänhetens syn på brott och straff den kanske bästa termometern på mentaliteteen i ett samhälle, och just nu pekar den tydligt på högerpopulism.

Kommentarer
Postat av: Henkosa

Mkt intressant! I must say ;)

2009-11-24 @ 06:55:21
Postat av: Anton

Tackar, min herre. ;)

2009-11-24 @ 12:00:42
Postat av: Emma

Ja detta är en otroligt intressant diskussion. Många jag diskuterat detta med blir faktiskt tagna på sängen bara av frågan "varför har vi fängelser" alltså vad hela syftet är...



Jag tror att en den nu rådande mentaliteten du pratar om grundas i en inställning vi importerat från the land of the dreams, nämligen att man alltid vill ha en skyldig, nån att lägga alla skuldkänslor och raseri på...

2009-11-24 @ 12:37:32
Postat av: Anton

Jo bland annat, men sedan är ju hela mentaliteten vad gäller människosyn och brottsbekämpning väldigt amerikansk. Att vissa människor i grunden är dåliga och att man bekämpar symptomen istället för orsakerna.

2009-11-24 @ 15:05:21
Postat av: G. Örd

Mycket intressant inlägg. Shit, detta har jag knappt funderat över...



Självfallet ska man se orsakerna och jobba för att folk inte skall behöva begå brott. Vad gör man när man inte har ett jobb och behöver mat? till exempel. Där måste man satsa mer på socialpolitiken och försöka eliminera riskerna för folk att begå brott.



Men, när någon sedan begår brott måste väl ett fängelse finnas? Jag tror på det du skriver om rehabiliteringscentrum för kriminella..men, hade dom varit öppna hade nog många stuckit? Fast det kanske är en negativ människosyn; att jag inte tror på att de kan ta sig i kragen och stanna av egen vilja. Det vore ju det ultimata och det skulle jag vilja, men har lite svårt att tro på det, tyvärr.



Jag tror inte ett dugg på fängelset som en institution för avskräckning. Läst angånde tv-programmet "Inlåst" att USA och Norge hade gjort djup forskning kring ungdomar som begått brott och var nära att få fängelsestraff, de hade fått möta verkligheten och besöka fängelsen, i syfte att avskräcka dom.

Detta hade inte funkat alls. Nästintill alla hade uppgivit att de inte blivit avskräckta av anstalterna; de hade nästan fått motsatt effekt "Så farligt var det ju inte, bättre än jag trodde" o.s.v



Jag stöttar din syn, hoppas det jag med.

Men tyvärr, för negativ för att verkligen kunna tro på ett så bra fungerande samhälle att ingen behöver begå brott.

Sen skiljer jag också åt på brott. För mig är det inte brott att sno för att kunna överleva. Då är det samhället som redan begått brott mot individen som tvingas göra det. Man skulle här kunna invända att ligger man i så får man jobb, men tyvärr är det inte så för alla.

För mig är brott sådana som begås utan att de behöver begås. Pedofili, våldtäkt, girig pengasvindel, människorov o.s.v.

Däremot...mord. Alltså jag vet inte, om någon mördade en närstående till mig...alltså sånt där är så svårt! I första aggresionen vill man ju döda den personen men man kan inte leva öga för öga, tand för tand då måste ju alla dö, till slut. Men jag skulle vilja att den mördaren skulle sitta en hel del år. Inte livstid, men inte mindre än ett decenium. En sak mildare brott; då kan vi jobba med personen och få den att avstå den typen av brott den personen begått.

Men mord alltså...då tycker jag man ska sitta ett tag, oavsett.

2009-11-25 @ 20:42:14
Postat av: Anton

Som sagt, svårt det där. För mord vill du ha bestraffning säger du, men då är vi där igen. Då stödjer du i grunden bestraffning för bestraffningens skull, för vi kan ju inte börja välja vilka brott vi ska bestraffa osv. Till och med mord har orsaker, om någon mördar utan orsak är ju denne psykiskt sjukt och då finns det ju en orsak.



Sedan menar jag att dessa rehabiliteringscentrum ska vara stängda, så lite av ett fängelse blir det väl ändå även om syftet inte ska vara att bestraffa utan att åtgärda.

2009-12-20 @ 09:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0